Kindercrèches

Logo website
kindercreches_header

Crèches:

Op dit moment zijn er 12 crèches. Ze zijn allemaal gesitueerd in slums, er zijn 596 legale slums in Bangalore.
Gemiddeld worden de crèches bezocht door 50 kinderen en dat betekent dat we jaarlijks de zorg voor 600 kinderen hebben. Doordat de kinderen van 9.00 uur tot 15.00 worden opgevangen kunnen hun moeders werken en ervoor zorgen dat de gezinssituatie verbetert.
Dat is ook wat wij iedere keer weer horen van de moeders.

De kinderen worden voorgedragen door maatschappelijk werksters en de crèche leidsters die daarvoor de slum intrekken.
De gezinssituatie verbetert. Maar het is vooral belangrijk dat de kinderen goede zorg krijgen en veilig zijn. Er is veel alcoholisme waardoor veel vaders praktisch geen financiële bijdrage leveren aan het gezinsleven. En dus is het belangrijk dat de moeders, die de gezinnen “draaiende”houden, met een gerust hard kunnen gaan werken.

Het lijkt altijd onmogelijk tot het is verwezenlijkt

Nelson Mandela

Kinderen

De leidsters doen erg hun best om de kinderen e.e.a. te leren. Zo hangen in alle crèches platen met vruchten, groente, dieren, cijfers, de dagen van de week etc. En dit alles in het Engels.

Ze krijgen iedere dag een warme maaltijd, die vers wordt gekookt door de leidsters. Een arts komt twee keer per jaar langs voor een medische check-up en ze leren sociaal met elkaar om te gaan. Als ze naar de basisschool gaan is dan ook de constatering dat ze gezond en sociaal zijn en al een zekere basiskennis bezitten. En daardoor een voorsprong hebben op kinderen die niet naar de crèche zijn geweest.

Naschoolse opvang

Een andere activiteit die voortvloeit uit het crècheproject is de opvang na 15.00 uur voor kinderen waarvan de moeders door hun werkzaamheden pas later de kinderen kunnen ophalen. De kinderen kunnen dan tot 18.30 uur in de crèche blijven. Het aantal kinderen dat hiervan gebruikt maakt is wisselend.

Nieuwe crèches

Op 26 mei 2018 is de 8ste crèche geopend. Deze crèche is een initiatief van de Rotaryclub Bangalore Lakeside. Om de benodigde gelden bijeen te krijgen hebben ze allerlei activiteiten ontwikkeld en opnieuw nauwe samenwerking gezocht met Rotaryclub Delden-Borne, die ook voor deze crèche financiële ondersteuning heeft toegezegd. Wij zijn beide clubs dan ook zeer erkentelijk voor hun niet aflatende support. De crèche is gevestigd in de slum Iblur en heeft twee leidster die voor 50 kinderen zorgen. De crèche is heel mooi geverfd  door de Rotaryleden en heeft mede daardoor een zeer kindvriendelijke uitstraling.

8stecrecheVII
IMG-20180527-WA0090